Nová Dogma XC – sme späť!

Nová Dogma XC osedlaná Tomom Pidcockom doslova vtrhla do sveta MTB víťazstvom v pretekoch UCI World Cup v Novom Měste a dala jednoznačne najavo, že značka Pinarello je späť v segmente horských bicyklov. Tomovo neskoršie víťazstvo na UCI majstrovstvách sveta v Glasgowe v disciplíne MTB XCO tento triumfálny návrat doviedlo k dokonalosti.

Ako už bolo viac krát spomínané, nová Dogma XC bola vyvíjaná od jesene 2022 a následne intenzívne testovaná práve v spolupráci s jazdcami INEOS Grenadiers, keď okrem Toma svoju ruku k dielu priložila aj Pauline Ferrand-Prévot. Cieľom nebolo nič iné ako postaviť pre jazdcov Pinarello ten najlepší bicykel, ktorý im pomôže v boji o titul olympijského víťaza v Paríži 2024.

Video z testovania:

Požiadavky Toma a Pauline boli vzhľadom na ich výbušný štýl jazdenia nasledovné:

  • extrémna pevnosť trojuholníka zadnej stavby a oblasti stredového zloženia
  • čo najjednoduchšie riešenie progresívneho zadného odpruženia
  • možnosť prispôsobiť zdvih odpruženia požiadavkám jazdca pre konkrétnu trať
  • nízka hmotnosť, výborná ovládateľnosť a vlastnosti v zjazdoch

To vyústilo do viacerých inovatívnych riešení rámu Pinarello Dogma XC.

OBLASŤ STREDOVÉHO ZLOŽENIA

Jedinečné riešenie rámu v mieste oblasti stredového zloženia je navrhnuté pre jeho optimálnu tuhosť a uloženie nadštandardne veľkého ložiska pre unikátny patentovaný čap zadnej stavby.

FLEX-STAY SYSTEM

Riešenie upevnenia odpruženej zadnej stavby iba v troch otočných bodoch zvyčajne limituje rozsah jej pohybu. Unikátnou geometriou trojuholníka zadnej stavby s flexibilnými hornými vzperami sa podarilo tento problém eliminovať a dosiahnuť vynikajúce vlastnosti, čo sa týka hmotnosti, tuhosti a čitateľnej odozvy od zadného kolesa.

ZADNÁ STAVBA

Konštrukcia trojuholníka zadnej stavby je riešená dvomi samostatnými stranami spojenými v hlavnom rotačnom bode prostredníctvom unikátneho patentovaného čapu. Zadná stavba teda nedisponuje tradičnými premosťovacími prvkami. Výsledkom je:

  • kratšia reťazová vzpera a teda aj rázvor bicykla, čo so sebou prináša lepšiu ovládateľnosť a reaktivitu
  • eliminovanie kritický miest, v ktorých sa za nepriaznivých podmienok hromadí bahno
  • možnosť použitia širokých plášťov pri kompaktnej konštrukcii zadného trojuholníka
KINEMATIKA ZADNEJ STAVBY

Odpruženie zadnej stavby je výsledkom kombinácie práce flexibilných vzpier a tlmiča, a je navrhnuté tak, aby maximalizovalo prenos energie pri pedálovaní, no zároveň poskytlo optimálne parametre kompresie a odskoku v technických zjazdoch.  

Trecie sily v jednotlivých čapoch sú minimalizované použitím zmiešaného systému ložísk a klzných puzdier. Puzdra sú použité v miestach, kde je potrebné absorbovať silné nárazy a nízke rotačné sily, zatiaľ čo ložiská našli svoje miesto v bode kde pôsobia opačné sily (nízky náraz / vysoké rotažné sily). Vo výsledku tak rám ponúka lepšiu reaktivitu, a lepšia schopnosť absorpcie nárazových a rotačných síl má vo finále zabezpečiť aj jeho dlhšiu životnosť.

NASTAVITEĽNÝ ZDVIH ZADNÉHO PRUŽENIA

Nastaviteľný prvok upevnenia zadného tlmiča umiestnený na spodnej strane hornej rámovej trubky umožňuje montáž rôznych tlmičov s rôznymi dĺžkami zdvihov, pre čo najlepšie splnenie požiadaviek jazdcov pre konkrétne trate.

COCKPIT

Spojenie riadidiel a predstavca do jedného celku prináša okrem úspory hmotnosti aj presnejšie riadenie a možnosť plne integrovanej kabeláže. Hlavové zloženie je vybavené špeciálnym ložiskom vybaveným zarážkami v uhle 60°, ktoré zabraňujú pretočeniu riadidiel.

ASYMETRIA

Patentovaný asymetrický dizajn trojuholníka zadnej stavby kompenzuje sily pôsobiace zo strany pohonu bicykla a zlepšuje celkovú trakciu.